viernes, 3 de febrero de 2012

OCTUBRE 15/10/2011

VILANOVA DE SAU - TAVERTET. (15-10-2011)
Al voltant de les nou del matí, anem arribant els 26 participants de l’excursió al pàrquing que hi ha al costat de la pressa de l’embassament de Sau, que es troba mig buit degut a la sequera que patim. A aquesta hora fa una mica de fresca i el cel està emboirat. A un extrem de l’aparcament es troba un panel que diu: “El 1962 es construeix el pantà, i des d’aleshores, canvià la fisonomia de la Vall de Sau. El poble de Sant Romà va desaparèixer sota les aigües i només el campanar hi sobresurt de tant en tant. Vilanova, en canvi, va emergir i l’antic poble rural ha sabut combinar la història amb la creació d’un centre de serveis dedicats a l’oci i al turisme.”
Una vegada que han arribat tots, amb un cel de color cendra, agafem els cotxes, creuem la pressa i ens apropem a l’hotel La Riba on deixem, definitivament, els vehicles. Aquí prenem un camí per la dreta que, en uns quinze minuts, ens porta a una cruïlla on continuem pel sender GR-2, en pujada. L’estret i costerut sender, erosionat per l’aigua i completament embarracat, sembla una sèquia. Amb certa dificultat, anem guanyant altura a través del bosc que també manifesta la sequera (no es veu cap bolet). Creuem una pista i continuem pujant per aquest sender acanalat. A l’arribar a un clar rocós, dubtem per aturar-nos a esmorzar, però seguim muntanya amunt fins a trobar un altre replà solellós on ens aturem. Asseguts als peus dels verticals farallons que conformen la cinglera, uns de color blanquinós i el més a prop, de color marró-vermellós, ens mengem els entrepans tranquil·lament.
Abans de les onze, reprenem la marxa. De seguida, el sender abarrancat es converteix en un sender empedrat; sembla una estreta via romana. A las onze, després de salvar la cinglera de Tavertet, arribem al Coll de Malla, on continuem per la pista que s’encamina cap a aquesta localitat on un cartell informa: “Tavertet 0.74 km”; una mica més endavant, a l’altura de les primeres cases, ens acostem a la vora del precipici que ens brinda una magnífica vista de la Vall de Sau. Seguidament, anem a la Miradora Accés est. Un cartell ens diu: “La Miradora és un morro de la cinglera sobre el sot de Balà. En un recorregut de prou feines un km que permet passejar-se per rang de cingles i contemplar les espectaculars vistes sobre el sot de Balà i el Salt del Molí Bernat...” En uns minuts arribem a un lloc des d’on presenciem el Salt del Molí Bernat, però sec; tan sols es veu la marca negra, estampada a la paret rocosa, produïda pel pas de l’aigua, així com la boca de la balma per davant de la qual es precipita la corrent quan el salt es viu. Ara solament podem imaginar l’aigua relliscant sobre la marca negra i saltant, en forma de vel, per davant de la balma. De cop, en Vela exclama. “Això sembla el Cañón del Colorado, però no tan Colorado”, referint-se a la pregona i allargada gorja que el torrent o riera de Balà ha excavat entre altes i verticals parets, pintades de color ocre la part superior i de to vermellós, la part inferior.
Desfem el camí fins trobar la pista de Tavertet on agafem el camí que es dirigeix cap al Pla del Castell, però de seguida prenem, per l’esquerra, un sender paral·lel al camí que, aviat, ens torna a la mateixa pista, tot just després de salvar una paret d’uns dos metres d’altura. Metres més endavant, un cartell ens anuncia: “Muralla Ibèrica de Tavertet”. Ens endinsem, per l’esquerra, per un bosquet on abunden els boixos, i de restes de muralles no veiem cap, tan sols uns munts de pedres mig coberts per la vegetació. De seguida, girem cap l’esquerra per un trencall que ens porta a la vora de la cinglera de Tavertet que ens proporciona una bona panoràmica: enfront, al fons, apareix, com una taca, l’Hotel La Riba; a la dreta, la pressa i l’embassament de Sau que serpenteja encaixonat entre les cingleres, i a l’esquerra de l’Hotel La Riba, es dibuixa, mig enteranyinada per la boirina, la llengua argentada del pantà de Susqueda.
A tres quarts d’una, continuem per la pista “Camí del Castell i el Puig de la Força” i deixem a la dreta el “Camí de Sau a Cabrera”. Aquesta pista, una mica aèria, que ens proporciona excel·lents vistes de la Vall de Sau i del pantà, ens deixa al mirador que es troba enfront del campanar de Sant Romà de Sau que sobresurt per damunt de les aigües; a la nostra dreta, el Puig de la Força, com la proa d’un vaixell, s’acosta sobre l’embassament; la sequera dibuixa una orla ocre que riveteja el perímetre del pantà, i el Matagalls i el Montseny tanquen, com a teló de fons, aquesta bonica composició que ens brinda la natura.
Desfem el camí fins al desviament marcat com “Camí de Sau a Cabrera / La Riba 2”, sender que es precipita cinglera a vall. De cop, veiem les romanalles d’un Citroen Mehari que descansen al costat del senderó. Després d’una prolongada baixada, arribem a la carretera asfaltada que ens deixa, de seguida, a l’Hotel La Riba on agafem els cotxes que ens porten a “L’Àrea d’esplai Vernets de Ca la Marta”, situada una mica abans de Vilanova de Sau, que disposa de taules i bancs de fusta, font i serveis ben cuidats. Dinem en aquest acollidor lloc i acabat l’àpat, ens acomiadem.